Marcel Wagenhuis: Clubs verzuipen

Geplaatst:
unnamed

De titel zegt genoeg. Ze rooien, redden het niet. Niet zo vreemd waar eerste elftallen worden betaald, de jeugdtrainers het moeten doen met een vrijwilligers vergoeding of een gevulde koek. Volgens mij snappen de meeste clubs, maar ook de KNVB niet dat clubs bedrijfsmatig geleid zouden moeten worden. Zonder goed leiderschap, zonder beleid ga je het zeker niet redden. Dan ga je als club omdat je het niet gaat redden de contributie maar verhogen en dat tijdens een ledenvergadering er snel doorheen jassen.

Of we gaan lootjes verkopen met een minimale verkoop van 25 lootjes anders maar opdonderen die kinderen en ouders. In gesprek gaan met ouders, met kader, met trainers is een kunst en dat moet je beheersen. Echter bestuurders zijn ook vrijwilligers die vrijwillig een club om zeep kunnen helpen. De tijden veranderen en de schoonmakers en kantinemedewerkers zijn ook veranderd, de ouderen en nog ouderen onder ons vonden het het vroeger een leuk verzetje, maar dat is niet meer. Men moet nu op zoek naar mensen die lid zijn en waarvan het kind in een jeugdteam voetbalt. Ga in overleg, ga praten, ga discussiëren en kom er samen uit. Clubs klagen, worden groter, nemen iedere speler maar aan zonder te kijken of er wel voldoende kader is. En maar klagen en maar de contributie omhoog en maar dit en maar dat.

Kunnen we nu eens de uitdaging aan dan alleen maar gezeik van de clubs? De KNVB kan het probleem niet oplossen. Het zal vanuit de clubs moeten komen. Innovatie, denken, brainstormen, overleggen. Hoe krijgen we meer geld en kunnen we uit het geld bepaalde functies betalen? Dat vrijwillige is wel een beetje voorbij, de mens heeft geen tijd meer, maar voor geld staan ze open en ga dan mee in de huidige tijd. De oplossing is nabij, echter iedereen die een online idee heeft om meer geld voor de club te verdienen is aardig maar draagt een klein beetje bij. Loten, niet meer van deze tijd, is een leuke actie voor het moment, maar het gaat om structureel meer geld.

Maar wat dan wel

Ik heb het wiel ook niet uitgevonden, maar we hebben Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapschat, Whatsapp enz. En bovenal we hebben een site. Wat kun je daar allemaal mee doen? Oh zoveel, wat denk je van een eigen maandelijks interactief online magazine met goede redactionele content, met al het regionale nieuws en jouw clubnieuws. Onafhankelijk nieuws, clubnieuws en daarom heen verkochte advertenties, native advertising, branded content. Hoe kun je daarmee je leden bereiken en ook meer mensen in de regio? Dat kun je weer aanjagen via betaalde social media. Maak gebruik van Narrow casting, plaats daarop commercials, het laatste nieuws uit jouw regio. Een website waar nog veel op zou kunnen aan banner plaatsingen. Meer digital reclameborden. Organiseer events op jouw locatie en zo kunnen we nog wel verder gaan. Ik durf te stellen dat een professioneel commercieel bureau per vereniging, afhankelijk van locatie, zeker 50.000 euro meer omzet haalt. Maar het probleem is dat bestuurders dat niet durven toe te geven. Maar wil je meer info omtrent acquisitie? We helpen graag.

Marcel Wagenhuis

Reacties (3)

  1. Kopderveur zegt

    @marcel wagenhuis
    Leuk en aardig al die eigentijdse marketingpraat met al die engelse termen, maar het basisprincipe van elke financieel gezonde onderneming, regering, huishouding, voetbalclub of noem maar op is sinds grootmoeders tijd: niet méér uitgeven dan er binnen komt, de tering naar de nering zetten! Bij sommige AMATEUR-clubs speelt men te graag BVO'tje (al dan niet onder dwang van de KNVB via belachelijke licentie-eisen zoals verplichte contractspelers etc.).

  2. grotegoedheid zegt

    Marcel Wagenhuis eindigd zijn column (of is het een reclamepraatje?) met de zin "We helpen graag."
    WE. Is dat omdat hij de Pluralis majestatis gebruikt? Of de Pluralis modestiae? Of ondertekent hij namens meerderen? Een bedrijf misschien? Een "professioneel commercieel bureau" zoals hij dat in zijn column zelf benoemt?
    Leuk bedacht hoor, Marcel. Elke club zoveel mogelijk digitale uitingen, met allemaal betaalde advertenties daar omheen als inkomstenbron. Maar denk je nou serieus dat je voor ál die websites, narrowcasting, social media en weet ik wat voor digitale uitingen adverteerders kan vinden?
    Regionaal gaat al niet lukken, want als regionaal ondernemer moet je dus zorgen dat je bij ALLE clubs in de omgeving in de picture bent. Landelijke bedrijven zie je al helemaal niet op plaatselijk niveau sponsoren (behalve een paar banken misschien). Blijven dus de plaatselijke supermarkt en slager over. € 50000 per jaar? En dat voor één voetbalvereniging? Je zal maar ondernemer zijn in Assen, daar heb je zeven verenigingen. En dan praten we nog niet eens over volleybal, korfbal, basketball, hockey, …
    Ik denk, dat er één "instantie" het meest overhoudt in Marcels plaatje: de "professioneel commerciële bureaus".
    Dan maar wat extra inspanningen om toch vrijwilligers te werven, of een lootjesactie. Dan blijft het tenminste een vereniging, in plaats van het bedrijf dat jou voor ogen staat.

Reageren