Erik Riemens: Trekker

Geplaatst:

De online onderhoudsploeg communicatie mag zich melden

Het leek afgelopen zondag wel een beetje een zondag als voorheen. Ik toog naar het voetbalveld, tas over de schouder en ging op pad voor het maken van een krantenverhaal. Naar het prachtige Blankenham. Behorend bij de gemeente Steenwijkerland. Sinds 2001. Tot 1973 was Blankenham een eigen gemeente, in dat jaar werd het bij IJsselham gevoegd. Het was er prachtig. De zon scheen, bij behoorlijk wat huizen wapperde de vlag van Blankenham en langs het voetbalveld stond een trekker.

Ik had een interview met twee voetballende bestuursleden van de club, die nog maar 35 spelende leden heeft. Maar Blankenham is niet de vereniging die in de paniek schiet. Elke zondag trapt het eerste een bal, of twee op het enige veld. Omgeven door huizen, landbouwmachines en omkleden en douchen doe je normaal in het dorpshuis op loopafstand. Zo ging het, zo gaat het en zo zal het blijven gaan.

Tijdens de training (!) praatte ik met de twee spelers. Het was een kort, maar bovenal leuk gesprek, ik tikte wat mee op de telefoon. Even panikeerde ik wat, want ik moest 1150 woorden schrijven – een hele Meppeler en Steenwijker Courant pagina – en toen het gesprek stopte, dacht ik van ‘heb ik wel genoeg tekst?’ Ja dus. De omgeving, de blikken links en rechts, spraken boekdelen. Nou dan heb je in de regel tekst genoeg. En ik kan alleen maar zeggen: koop de krant morgen mensen!

Volgens mij overkomt iedere journalist het weleens. Dat je met pen en papier klaarstaat, dat je uiteindelijk bar weinig opschrijft en dat wat je produceert, ook nog vaak onleesbaar is. Ik heb een hopeloos handschrift, kan vaak mijn eigen krabbels die tijdens een interview meer en meer de vorm aannemen van onnavolgbare hiërogliefen, amper meer lezen. Tikken op de telefoon dan maar, maar ik heb ware worstenvingers.

Natuurlijk is een opname zo gemaakt, maar dat middel zet ik vaak in na een wedstrijd voor een korte reactie, want het is niet netjes als je tijdens een gesprekje alleen maar op je mobiel kijkt. Recorden kan uiteraard ook tijdens een ‘gewoon’ interview, maar beluisteren, terugspoelen, meetikken en uitwerken, kost mij heel veel tijd.

Stel dat je te weinig tekst hebt, dan hoop je bij een voetbalvereniging of andere sportclub terug te kunnen vallen op de communicatiekanalen. Daar hoef ik in Blankenham niet op te rekenen. De kerststukjesactie prijkt nog op de website, als we diezelfde site mogen geloven, staan we nog aan het begin van corona en hoewel het eerste maar liefst twee trainers heeft, kun je nog steeds de nieuwe coach worden. Ook Facebook is niet veel actueler. Kortom onbruikbaar als het gaat om (aan)vulling.

Op de een of andere manier hoort dat er ook een beetje bij. Ook in Blankenham. Daar maken ze zich eerder druk om of het tweede genoeg spelers heeft, of het bier niet op is en niet of de meest actuele en relevante verenigingsinfo online staat. En dat geeft ook niet. Het is mooi dat de club nog bestaat, laat ze lekker en verder niks. Driewerf hoera! Leve Blankenham, hoera, hoera, hoera.

Ik richt mij op Koningsdag tot al die andere voetbalclubs. Hoe is het met jullie communicatiekanalen? Ik checkte eerder en onlangs bijkans elke website van iedere voetbalclub in het Meppeler en Steenwijker verspreidingsgebied en en passant deed ik de meeste social mediakanalen er ook bij. En ik werd er niet vrolijk van. Wat is er veel achterstallig online onderhoud. Nog steeds, terwijl er in deze coronatijd toch tijd genoeg was? De vitrage van de voetbalkantine is gewassen, het onkruid is eindelijk tussen de tegels weg, de dugout heeft een opknapbeurt genoten, de reclameborden hebben een sopje gehad; kortom het sportpark is helemaal klaar voor de rentree na Corona.

Wat zijn sportclubs toch slordig met en in hun communicatie-uitingen. Oude berichten, nietszeggende artikelen en vooral heel veel informatie niet. Je hebt er eigenlijk helemaal niks aan, zo’n website. Beste clubs, het is nog even doorbijten, maar doe er wat aan. We hebben honger naar de bal, willen gras ruiken en stiekem lekker schelden op de scheidsrechter. Niet binnen zitten in een niet-geventileerde ruimte om te staren naar een computerscherm. Dat hebben we de laatste maanden al iets te vaak en te lang gedaan. Maar toch hè.
Ga toch een keertje samen zitten voor wat websiteonderhoud. Iedere vereniging heeft oudjes die elke dinsdag klusjes doen, reparaties verrichten, vooral veel koffiedrinken en iedere week dezelfde oude herinneringen ophalen. Waarom is er geen onderhoudsploeg communicatie? Leden die de website opruimen, weer fris en fruitig maken en de social mediakanalen ook weer onder handen nemen en opknappen. Het scheelt heel veel onduidelijkheid, miscommunicatie en ergernis.

Sportclubs zouden zich ook eens moeten verplaatsen in de media. Ga maar na. Er is vraag en vast ook wel aanbod. Dan zorg je als vereniging toch dat je een journalist tipt? Over iets nieuws, interessants of wetenswaardigs? Waarom niet? Het kan zo maar leiden tot een voltreffer in de media. Natuurlijk moet het wel wat weghebben van nieuws, maar de kans is groter dan ooit tevoren. Welke sportclub heeft hier zo over nagedacht? Wie heeft een lijstje gemaakt met boeiende nieuwsonderwerpen en is daarmee actief de mediaboer opgegaan?

Ik denk niet dat het onwil is, wel vaak onwetenheid. De kansen niet zien, er geen tijd en zin in hebben en vooral dat ene negatieve stuk van weleer, niet vergeten. Kortom, wat moet je met die journalisten? Voor wie niet weet hoe te dealen met media-aandacht, heb ik wel een oplossing. Een korte training verenigingscommunicatie. Het format is klaar, heb mijn idee al gepitcht, de training verder uitgewerkt en aangepast. Ik stof ‘m weer af, zet ‘m voorzichtig op het startblok. Nu alleen nog wegschieten. Sportclub Communicatie. Heel simpel en toepasbaar op iedere sportvereniging. Over hoe communicatie nu belegd is, over leden- en wervings- en sponsorcommunicatie,  over social media en over mediacommunicatie.

Dus kom op onderhoudsploeg communicatie. Handen uit de mouwen om ze op te stropen. Weg met die oude updates van corona op de eigen kanalen. Loop de pagina’s eens grondig na, controleer de teamgegevens, de contactpersonen en haal dode linkjes weg. Zet het oefenprogramma erop, de indeling van de RegioCup en kijk uit naar wat er gauw weer kan. Iedereen heeft er zin in. Jij toch ook?

Wil je nu al wat meer weten over Sportclub Communicatie. Lees dan een oud blog van mij of neem een contact met mij op: http://www.mediabureaumeer.nl/contact.

Erik Riemens

Reageren