Jordi Beeksma: Een goede jeugdtrainer bereidt zich niet voor

Geplaatst:

Ik heb zelf jarenlang training gegeven bij HZVV E1 en D1 en als ik er nu op terug kijk heb ik vooral in het begin heel veel domme dingen gedaan. Met alle goede wil schreef ik een dag voor de wedstrijd zo’n beetje een A’4tje vol met coachopmerkingen die gingen over vrijlopen, strak inspelen, opengedraaid staan etc. Je kent het waarschijnlijk wel. Was ik een kwartier bezig met al die dingen opsommen. Allemaal heel overbodig als je het me nu vraagt en ook als je het me niet vraagt.

Mijn advies aan de jeugdtrainer van nu, maak niet (langer) dezelfde fouten die ik gemaakt heb. Stop met het voorbereiden van een wedstrijdbespreking. Je training, dat is je wedstrijdbespreking. Op de training laat een goede jeugdtrainer zich gelden en brengt hij/zij de manier van voetballen die hij/zij wil zien over. Het enige wat je op zaterdag vooraf zou moeten bespreken is waar je de bal het vaakst wilt veroveren. Ga niet zeggen hoe dat moet, laat het de spelers zelf maar ondervinden. De rust is er om her en der bij te sturen en dan altijd in de volgorde eerst de spelers aan het woord, dan pas de trainer. Hoe gaat het druk zetten? Waarom gaat het niet goed? Kies vooral niet iedere week dezelfde plek, maar varieer daar in.

We zijn veel te veel bezig als jeugdtrainers om resultaat gericht te coachen. Bij onze tegenstanders van D1 speelden er heel veel teams met een laatste man, krankzinnig! Wat is het gevolg van het spelen met een laatste man? De verdedigers die ‘verkeerd staan’ ervaren niet echt wat ze fout doen, omdat de laatste man het wel dicht loopt. Laat je spelers lekker 1 op 1 verdedigen, pas dan ervaren ze wat er gebeurt als zij niet op staan te letten en een tegengoal incasseren.

Zeg nou zelf, hoe vaak coach jij als trainer niet dat er aan de binnenkant verdedigd moet worden? Elke wedstrijd minimaal 5 keer toch? Hoe vaak zeg je niet wat de speler aan de bal of juist zonder bal moet doen? Dat doen ‘we’ allemaal met maar 1 doel, die wedstrijd winnen. Terwijl in mijn beleving de wedstrijd altijd een meetmoment is, wat beheersen we wel, wat nog niet? Iedere wedstrijd is een oefenwedstrijd. Het gevolg van goed trainen is winnen (op lange termijn). Het gevolg van slecht coachen is winnen op korte termijn en verliezen op lange termijn.

Doeltrap van de keeper van de tegenstander, wat doen de meeste jeugdteams? Ze zetten de tegenstander vast. Het enige wat je spelers moeten doen is een tegenstander op zoeken en daarbij gaan staan. Wat is het leereffect? 0! Tenzij het winnen van kopduels jouw doelstelling is. Laat de tegenstander inspelen en laat je team van daaruit proberen om de bal te veroveren op de afgesproken plek. Durf als trainer de controle uit handen te geven. We klagen wel eens dat er te weinig gecoacht wordt, maar daar werken we zelf aan mee door alles vaak al voor te kauwen.

Gedurende de wedstrijd zou je alleen bezig moeten zijn met analyseren. Welke keuzes maken spelers individueel in het aanvallen, verdedigen en tijdens het omschakelen. Vervolgens is het wel belangrijk om spelers zo snel mogelijk feedback te geven op de keuzes die zij gemaakt hebben. analyseren en feedback geven, daar draait het om bij het coachen van een jeugdwedstrijd. Dan kun jij als trainer doordeweeks weer aan de slag met de dingen die zij nog onvoldoende beheersen.

Jordi Beeksma (@jordibeeksma)

Reacties (2)

  1. Koploper zegt

    Mij maakt het niet zoveel uit waar mijn team de bal verovert, als het maar zo snel mogelijk is.
    En is feedback geven niet gewoon achteraf coachen, terwijl coaching vooral proactief gericht is?
    Verder nog een taalkundig advies. Vermijd het woord ik zoveel mogelijk en begin er zeker niet je column mee.
    Groet.

  2. twainul zegt

    Als dit het jeugdplan is van jullie is dit jullie keuze. Maar ga niet lopen roepen alsof je het voetbal hebt uitgevonden. Iedere club bepaalt de manier van trainen en spelen zelf en daar zijn we geen hulp bij nodig van een jeugdtrainer van HZVV.
    Goed verhaal, lekker kort maar we doen er verder niets mee.